Konspirasjoner og autoritarisme i pastellfarger
Av Siw Aduvill, forfatter, foredragsholder og yogalærer
Artikkelen ble først publisert i Wonderful World festivalavis 23. mai 2025
«Mange opplever det som besynderlig at yoga- og helsemiljøene, som de forbinder med verdier som natur og fellesskap, har alliert seg med miljøer og personer som forfekter motsatte verdier. For å forklare dette fenomenet brukes uttrykket “konspiritualitet”.»
Da det ble klart hvem som hadde vunnet det amerikanske presidentvalget i november i fjor, gikk jeg i kjelleren. Mens jeg lå der i fosterstilling, gjorde jeg det mest naturlige for et menneske med hjertesorg i 2024, jeg hørte på Taylor Swift. Kjempehiten "The Smallest Man Who Ever Lived", fra albumet "The Tortured Poets Department" ljomet veggimellom og varmet knoklene mine.
Da det ble klart hvem som hadde vunnet det amerikanske presidentvalget i november i fjor, gikk jeg i kjelleren. Mens jeg lå der i fosterstilling, gjorde jeg det mest naturlige for et menneske med hjertesorg i 2024, jeg hørte på Taylor Swift. Kjempehiten The Smallest Man Who Ever Lived, fra albumet The Tortured Poets Department ljomet veggimellom og varmet knoklene mine.
Da jeg postet sangens tittel, uten ytterligere kommentar, på Facebook-profilen min, sto reaksjonene i kø. Fra folk som mente at det var for drøyt å skrive noe så slemt om «lysbærer Trump», til de sedvanlige gubbene som ville forklare meg i detalj hvorfor jeg tok feil (#replyguy). I en mer forsonende tone anbefalte en yogalærerkollega meg å sjekke ut teamet rundt Trump: «Utrolig bra folk, noen av dem. Føl på̊ viben til Robert Kennedy, fantastisk fyr spør du meg». Hen delte en lenke til Aubrey Marcus, amerikansk påvirker og podkastvert, sin podkast der Robert F. Kennedy jr. (RFK jr.) var gjest. Marcus promoterer holistisk helse, og som de fleste av sine podkastkollegaer, som blant andre Joe Rogan og konspirasjonskongen Alex Jones, selger han også̊ kosttilskudd. RFK jr. er i skrivende stund helseminister i USA. Han er en kontroversiell figur, blant annet for sitt arbeid mot vaksiner gjennom organisasjonen Children’s Health Defence, i tillegg til en rekke mildt sagt bisarre overskrifter som inkluderer bjørnekadavre og hjerneorm. Men han snakker direkte til helse- og velværemiljøene. Hans talepunkter, koblet til MAHA (Make America Healthy Again), falt i næringsrik jord hos helse- og livsstilpåvirkere, mammabloggere, mannosfærens selvoptimaliserende podkastbrødre og yogalærere.
Venner av meg som ikke har noen tilknytning til velværemiljøene, blir ofte overrasket når de ser hva som postes på min (nå deaktiverte) Facebook-side. De opplever det som besynderlig at yoga- og helsemiljøene, som de forbinder med verdier som natur og fellesskap, har alliert seg med miljøer og personer som forfekter motsatte verdier. For å forklare dette fenomenet brukes uttrykket konspiritualitet, som beskriver et krysningspunkt mellom spiritualitet, selvutvikling og velvære på̊ den ene siden, og konspirasjonsteorier og autoritær tenkning på den andre. Begrepet ble første gang brukt av Charlotte Ward og David Voas i 2011, i en akademisk analyse av den økende overlappingen mellom høyreorientertes paranoide konspirasjonstenkning, og New Ages lengsel etter åndelig transformasjon. Et eksempel på konspiritualitet er der karismatiske påvirkere innen yoga, helse og velvære, fremmer konspirasjonsteorier i et spekter som spenner fra at vaksiner inneholder databrikker til menneskehandel av barn for å høste og drikke blodet deres. Denne blodsanklagen er en resirkulert versjon av konspirasjonsteorier som spenner århundrer bakover i tid, og som fikk en renessanse med den etter hvert beryktede QAnon-bevegelsen. Under pandemien økte trafikken av poster med visuell estetikk og språkbruk som er knyttet til yoga og velværemiljøene, med duse farger og myke filtre, med emneknaggen #savethechildren. Dette fenomenet fikk kallenavnet pastell-QAnon.
Gode vibrasjoner
Helse- og velværesegmentet er et sammensatt miljø med ulike aktører og interesser. I kraft av å være yogainstruktør inngår jeg i dette uensartete fellesskapet. Vi som jobber med yoga er en del av et internasjonalt miljø, og mange av oss har tatt utdanning og følger lærere og påvirkere fra USA. Når jeg velger å sette søkelys på MAHA i denne sammenhengen, er det fordi jeg observerer en tydelig overlapp mellom Trumps politiske prosjekt, spredning av desinformasjon og konspirasjonsteorier som QAnon. Før RFK jr. sluttet seg til Trump-kampanjen, stilte han til valg på sin egen politiske plattform, der flere store navn innen helse- og velværemiljøene var hans nærmeste rådgivere. Et eksempel er den profilerte forfatteren Charles Eisenstein, som brakte deler av sin følgerskare over til RFK jr., i kraft av at han fungerte som Kennedys «Director of messaging» (kommunikasjonsansvarlig). Disse profilene snakker lidenskapelig om sine hjertesaker i et språk vi er vant med i våre miljøer, og om viktigheten av naturlighet, spiritualitet og personlig vekst. Det føles riktig.
Naomi Klein beskriver fenomenet godt i boken «Dobbeltgjenger» fra 2023, når hun skriver at tilhengere av konspirasjonsteorier ofte har de riktige følelsene, men feil fakta. Fra min utkikkspost observerer jeg at mange kommer til yoga og helse-miljøene med helseplager de føler er blitt bagatellisert i helsevesenet, og har opplevd at holistiske metoder har positiv effekt. Mange har det til felles at de er opptatt av skadelige miljøgifter, er skeptiske til legemiddelindustrien og til vaksiner spesielt. Hvorvidt man tror på konspirasjonsteorier, handler mye om i hvilken grad ens behov, det man føler er feil, blir møtt i fortellingen man blir tilbudt. I MAHA-ideologien forenes behovet for å få bukt på farlige vaksiner, toksiner og tilsetningsstoffer som fører til autisme hos barn.
Dessverre serveres løsningen på for eksempel helseutfordringer som friheten til å stå helt alene, uten et sosialt organisert helsevesen, men under RFK jr. kan du løfte vekter for å holde deg i form, og kjøpe kosttilskudd fra skoleskyting-fornektere. Besettelsen av renhet, og idealet om den perfekte kroppen og den perfekte livsstilen, som preger budskapet fra livsstilspåvirkerne, kan leses som et behov for å gardere seg mot sin egen sårbarhet. Skyggesiden av dette blir forakten for svakhet, sykdom og fattigdom, som blir liggende som en ubevisst understrøm. I foreningen mellom helseideologi og kapitalisme, der det neoliberalistiske selvet står sterkere enn kollektiv organisering, ligger en uvillighet mot å se sosiale strukturer. Ikke trenger vi det heller, fordi menneskene rundt oss (og de profilene vi følger på̊ Instagram) speiler oss selv i form av inntekt, hudfarge og funksjonsnivå̊. I selvutviklingsmiljøenes mørkere historikk finnes tankegods som slekter på̊ eugenikk (rasehygiene). Et stort og viktig tema vi ikke har hatt lyst til å ta i.
Veien til Gilead
En fellesnevner for mange som omfavner konspirasjonsteorier, er å føle seg liten i møte med noe stort, uoversiktlig og ondsinnet. For noen manifesterer det seg i ideen om modernitet, og kommer til uttrykk i en sterk følelse av nostalgi som forener selvhjelpsmiljøene, en del helse- og livsstilpåvirkere og ytre høyre. Det er en tone som treffer ekstra godt blant en del hvite, cis-menn, der de skuer lengselsfullt bakover mot en tid som i bunn og grunn aldri har eksistert, der de selv var viktigere enn de føler seg nå̊. Den samme lengselen mot tradisjonelle familieverdier og en tid da kvinnene «deres» var hjemme og fødte barn, mens de selv gjorde maskuline ting, og før det fantes mennesker som brøt ut av tradisjonelle kjønnsnormer og skapte uorden i rekkene, finner vi i «Project 2025». Denne 900 sider lange manualen fra den amerikanske konservative tenketanken The Heritage Foundation, fungerer som styringsdokument for Trump 2.0. Dessverre har disse kjønnsstereotypiene infiltrert yoga og new-age-miljøene, med idéer om det guddommelige mannlige og kvinnelige som det opphøyde og naturlige, som gjør at heller ikke dette blir arenaer som er trygge for mennesker som lever utenfor de binære kategoriene.
Det ser ut til at MAHAs strategi bygger videre på̊ erfaringene med pastell-QAnon. Det er i stor grad den samme digitale infrastrukturen rettet mot helse- og velværemiljøene som er brukt, gjennom apper som Instagram. Vi liker viben, stemningen vi får, og da er det lett å se bort fra det problematiske som er en (nedskrevet og publisert) del av deres politiske plattform. Dette er milliardærer som fremstiller seg som «underdogs» i kampen mot korrupte eliter. Disse spirituelt orienterte (som flere har blitt kristenkonservative), pengesterke, kosttilskudd-selgende profilene – for det meste hvite, for det meste menn – snakker om det som betyr mye for oss: helse, naturlighet og trygge barn. Det får et miljø, som i stor grad består av kvinner, til å støtte seksuelle overgripere som vil ta fra dem retten til selvbestemmelse og helsehjelp dersom du har svangerskapskomplikasjoner.
Min og din internettdiett
Jeg er verken forsker eller journalist. Jeg observerer disse fenomenene uten kjølig distanse, og navigerer i store følelser, både mine egne og andres. Når språkbruk og argumenter jeg kjenner igjen fra ytre høyre dukker opp hos venner og kollegaer, blir jeg urolig. Noen ganger har jeg blitt sint, selv om det er fåfengt. Dersom man ikke har fulgt med på̊ subkulturer med rasistisk ideologi, som til ikke for lenge siden i hovedsakelig opererte i skyggene, vil man heller ikke kjenne dem igjen eller vite hva de står for. Hvis man ikke har kjennskap til de vanligste konspirasjonsteoriene, som at Vesten blir forsøkt erstattet med muslimer (teorien om den store utskiftningen) og at globalistene (ofte kodeord for jødene) styrer verden fra lukkede rom, ringer det ingen alarmklokker når disse dukker opp i MAGA-sammenhenger, på talerstoler på arrangementer og podkaster.
Jeg forstår godt at det oppleves som en fornærmelse når noen antyder at man har tilknytning til politiske miljøer på ytterste høyre fløy. Jeg tror heller ikke det er en villet dreining mot disse ideologiene i velværemiljøene. Når jeg peker på forbindelsen, er det ikke for å fornærme kollegaer og venner, men som en oppfordring til å reflektere over ting som: Er denne saken så viktig for meg at jeg vil stille meg sammen med holocaustfornektere på Eidsvoll plass for å få gjennomslag mot bruk av munnbind? Hva blir konsekvensene av å gi min tilslutning, og i forlengelsen, mer makt til disse politiske strømningene?
Jeg har nettopp skrevet boka Nettforgiftning sammen med Didrik Søderlind, der vi ser på hva som skjer når vi mister noen vi bryr oss om til konspirasjonsteorier og radikalisering. Det er ikke min erfaring at folk som tror på konspirasjonsteorier, eller er tilhengere av MAHA, er mindre intelligente eller mer sårbare enn andre mennesker. Det handler mer om hvilken mediediett man inntar, og, som nevnt, at det som treffer oss emosjonelt, ofte er det vi selv tillegger mest vekt. «For å argumentere mot disse synspunktene», sier kulturkritiker og youtuber Natalie Wynn, også̊ kjent som Contrapoints i sitt essay «Granola Fascism», «er det viktig at vi virkelig prøver å forstå̊ dem». Hun fortsetter med å si at forståelse krever empati, slik at du ikke bare ser de uttalte årsakene bak et verdensbilde, men også̊ de emosjonelle grunnforutsetningene som ligger til grunn for det. Hun beskriver fakta som noe som betyr vesentlig mindre enn fortellingene de hører til i, og at utfordringen ligger i å forstå̊ hverandres fortellinger og knekke hverandres koder.
Det er mer som forbinder oss enn som skiller oss. Vi må minne oss selv på det når vi skal bygge en bevegelse som ivaretar de grunnleggende verdiene de fleste av oss i praksis deler. Som at det lindrer å høre på Taylor Swift sin musikk når hjertet har revnet. Noe jeg har observert på Tiktok og Instagram, med videosnutter der titusener av fans hyler seg hese på t-banestasjoner på vei hjem fra Swift-konsert, mens de marsjerer taktfast i en form for kollektiv, global, gruppeterapi: «And I’ll forget you, but I’ll never forgive. The smallest man who ever lived».