NAALJOS LJOM: Folkedans møter klubbkultur. Gamle klanger møter moderne pulser.
Duoen NAALJOS LJOM fra Stavanger er noe eget i den norske musikkfloraen. En amalgam med tradisjonell norsk folkemusikk og elektronisk musikk i digelen. Det hele startet som en tilfeldig, men skjellsettende oppdagelse av Setesdals tradisjonsmusikk bare en liten biltur unna Stavanger. Plutselig åpnet det seg et nytt musikalsk univers som de ble sugd inn i – en verden av mikrotonale mysterier og arkaiske klanger.
Gjennom utgivelsene Naaljos Ljom (2021) og Naaljos Ljom 2 (2023) utforsket de arkivopptak av norsk folkemusikk ved hjelp av prinsipper for reinstemming, med røtter i den legendariske folkemusikeren og musikkteoretikeren Eivind Grovens forskning for nesten hundre år siden. De har tatt Grovens ideer til seg og modifisert instrumenter for å kunne spille disse tonene, og forsøkt å oversette teori til praksis.
Men de stopper ikke der. De har lekt med andre registre, endret tempo, strukket tiden og jobbet med ukonvensjonelle rytmiske underdelinger. Det hele blandes med impulser fra elektronisk (danse)musikk – en naturlig kobling, ettersom folkemusikken opprinnelig ble brukt til nettopp dans. Konsertene handler altså ikke bare om å lytte, men om å bevege seg.
De siste årene har Naaljos Ljom spilt på festivaler og klubber over hele Europa: UH-Fest (HU), Rewire (NL), Unsound (PL), Sonic Protest (FR), Folkemusikkveka (NO), Elevate festival (AT), Monument (NO), Telemarksfestivalen (NO), Hilme-stemnet (NO), Malmöfestivalen (SE), A'larme (DE) – foruten Wonderful World!
Naaljos Ljom er:
Anders Hana: Hardangerfele via gitarforsterker, munnharpe, langeleik
Morten Joh: Analoge synther, elektronikk og tradisjonell norsk slåttetromme