Hva med en master i bærekraftig endringsledelse i multikulturalismens tidsalder? Eller kanskje en bachelor sosial bærekraft og interseksjonalitet? Eksemplene er oppdiktet. Men mange av buzzordene dukker opp i en rekke emner og studieprogram.
Debatten om såkalte "tullestudier", er ikke ny. Men før sommeren blåste Høyre-politiker Peter Frølich nytt liv i den. Har universitetssektoren blitt for lite opptatt av samfunnsnytten til utdanningstilbudet, og gått for langt i å tilby de fagene studentene ønsker å søke på? Har fag hvor «A» står for «arbeidsledig» noe i akademia å gjøre?
Eller kan presset mot det enkelte kaller «tullestudier» i verste fall sette hele den akademiske friheten på prøve?
I denne debatten forsøker vi å gjøre oss klokere på hva som gjør et studieprogram samfunnsnyttig, og hvor vi skal sette grensen for hvor «samfunnsnyttige» utdanningene våre skal være.