Homo Politicus er blitt forbrukere og det siste tiåret også selve produktet som vi forbruker, repolitisert, for Big Tech. Kan menneskene bli ekte politiske vesen igjen? Og er det mulig å gjenvinne en sunn politisk offentlighet?
"Det personlige er politisk", het det på 1970-tallet, og slagordet er på ingen måte blitt mindre sant med årene. Politikk er blitt allestedsnærværende, alt blir forstått som politiske statement. Hvor du bor, hvordan du kler deg, hvilke dagligvarer du kjøper, hvilken mobil du bruker, ferieplaner, om du har hytte eller ei, hvilken bil du kjører, eller om du kjører elsparkesykkel, hva du deler, eller ikke deler på sosiale medier, hvilke bøker du leser, eller om du leser bøker overhodet - alt ses med et politisk blikk. Det er ikke mulig å komme unna, om man prøver å ta avstand blir det et like tydelig politisk statement.
På tross av denne voldsomme politiseringen av hverdagslivet er stadig færre organisert i partier, fagforeninger og ideelle organisasjoner. Offentligheten blir stadig mer fragmentert og oppsplittet, man interagerer stort sett med våre ekkokammerater, der vi hisser oss opp og rir våre kjepphester. Enkeltsaker flammer opp på sosiale medier, men like raskt slokner engasjementet - uten konkrete politiske resultater.
Dette er veldig grovt tesen til belgiske Anton Jäger, er en av vårt tids mest aktuelle tenkere, i boken "Hyperpolitikk - Ekstrem politisering uten politiske følger" som utgis på norsk i disse dager. Er dette et korrekt bilde? I så fall, i hvor stor grad skyldes denne hyperpolitiseringen vår nye digitale hverdag og digitale avhengighet? Hvordan teknologien og teknologibransjen har formet vår verden de siste tiårene?
Debatten henger sammen med Anton Jägers foredrag samme dag kl. 20:00.
I panelet:
Anton Jäger, idéhistoriker og forsker i politisk teori og populisme ved Oxford University og Katholieke Universiteit Leuven, forfatter av boka Hyperpolitikk.
Aksel Kielland, medieviter, skribent og film- og tv-kritiker i Morgenbladet. Han er aktuell med boka Besatt. Om hvordan den digitale kapitalismen invaderte menneskekroppen (2025).
Ingrid Harvold Kvangraven, førsteamanuensis i politisk økonomi ved King's College i London.
Kari Elisabeth Kaski, tidl. stortingsrepresentant og medlem av finanskomiteen.
Programleder: Eirin Larsen, teknologistrateg i Telenor og spaltist i E24.
-
Homo Politicus has become a consumer—and in the past decade, also the very product being consumed, repoliticized for the benefit of Big Tech. Can human beings once again become genuine political creatures? And is it possible to restore a healthy public sphere?
“The personal is political,” the slogan went in the 1970s, and it has only grown more true with time. Politics has become omnipresent; everything is read as a political statement.
Where you live, which groceries you buy, your holiday plans, whether or not you own a cabin, what kind of car you drive—or whether you ride an e-scooter—what you share (or choose not to share) on social media, which books you read—or whether you read books at all: everything is scrutinized through a political lens.
There is no escape; even distancing oneself becomes a political declaration.
And yet, despite this relentless politicization of everyday life, fewer and fewer people are members of political parties, unions, or civic organizations. Public life is becoming ever more fragmented and splintered. Most of us interact mainly within our echo chambers, where we grow indignant and dig into our pet causes.
Outrage flares up on social media, but just as quickly burns out—rarely leaving behind real political change.
This, in rough terms, is the thesis of Belgian thinker Anton Jäger—one of today’s most relevant voices—in his new book Hyperpolitics: Extreme Politicization Without Political Consequences, now out in Norwegian translation.
But is this an accurate picture? And if so, to what extent does this hyperpoliticization stem from our digital lives and digital addictions? How have technology and the tech industry shaped our world over the past decades?
Join us for a sharp debate on technology, politics, and digital life, connected to Jäger’s evening lecture at 20:00.
Panel:
Anton Jäger, intellectual historian and researcher in political theory and populism at Oxford University and Katholieke Universiteit Leuven, author of Hyperpolitics.
Aksel Kielland, media scholar, writer, and film and television critic for Morgenbladet. His new book Obsessed: How Digital Capitalism Invaded the Human Body (2025) is out now.
Ordinær kr 175,-
Student kr 90,-
Med festivalpass kr 20,-
Dine billetter
Kontakt support@fabnite.com hvis du opplever problemer med billettkjøp